طراحی سقف پیلوت
15
ژانویه

طراحی سقف پیلوت

در صورتیکه در طبقه همکف یک ساختمان واحدی وجود داشته باشد، به آن پیلوت گفته می شود. در بسیاری از ساختمان ها پس از اینکه وارد ساختمان شوید به راه پله یا آسانسور دسترسی خواهید داشت اما در برخی از ساختمان ها بخشی از فضای همکف برای پیلوت در نظر گرفته می شود. در ادامه قصد داریم به طراحی سقف پیلوت بپردازیم.

طراحی سقف پیلوت

اندازه پیلوت هم می تواند اندازه سایر واحدها ساختمان باشد یا بزرگتر که به آن دوبلکس می گویند، یا کوچتر که به آن نیم پیلوت می گویند. اندازه و نوع کاربری پیلوت با توجه به نیازهای کارفرما و بودجه مالی وی دارد.

معمولا پیلوت برای خانه های جنوبی و ویلایی مناسب تر است و کاربرد بیشتری دارد و باعث بهم خوردن نظم و زیبایی ساختمان نمی شود. ساختن پیلوت در طبقه همکف یکی از بهترین گزینه ها برای افرادی است که با پله مشکل دارند.

در هر صورت برای ساخت پیلوت باید از قبل تمام جوانب سنجیده شود و به گونه ای باشد که باعث برهم خوردن نظم ساختمان نشود. اما طراحی سقف پیلوت در صورتی که پارکینگ نیز در طبقه همکف قرار داشته باشد یکی از اجزای مهم در طراحی پارکینگ است.

پیلوت چیست؟

همانطور که گفتیم پیلوت می تواند در سبک های مختلفی ساخته شود. برای ساخت پیلوت علاوه بر نظر کارفرما و بحث مالی باید به پتانسیل زمین، نقشه شهرداری، نظر معمار را نیز در نظر بگیریم.

در واقع پیلوت شامل همه یا بخشی از همکف ساختمان می شود که یک فضای سرپوشیده است که بدون داشتن دیوار های جدا کننده و در زیر طبقه اول قرار می گیرد. فضای طبقه همکف که بعنوان پارکینگ یا لابی کاربرد دارد پیلوت می نامند. طراحی سقف پیلوت بخشی از روند طراحی طبقه همکف است.

پیلوت چیست

پیلوت ساختمان در شکل و طرح های مختلفی می تواند ساخته شود که در اکثر مواقع به عواملی مانند استانداردها و مجوزهای شهرداری، پتانسیل زمین ساختمان، طراح و معماری که پلان را طراحی می کند، بستگی دارد.

مساحت و اندازه پیلوت می تواند با واحدهای دیگر ساختمان یک اندازه باشد و در برخی موارد براساس طراحی یا تصمیمات مالک، بزرگتر از واحدهای دیگر باشد.

معمولا طراحی پیلوت در ساختمان هایی که ویلایی هستند یا جنوبی مناسب است اما در ساختمان های شمالی کاربرد زیادی ندارد. قبل از ساخت پیلوت بهتر است همه جوانب کار را بسنجید و با طراح و مجری ساختمان در میان بگذارید. در صورتی که ساختمان شما نیاز به بازسازی دارد، ممکن است هزینه های زیادی را برای پیلوت متحمل شوید، اما کاربرد مناسبی نداشته باشد.

طراحی پلان پیلوت ساختمان

طراح یا معمار ساختمان شما با توجه به شرایط ساختمان، ابعاد و اندازه، پتانسیل ساختمان در کنار ضوابط شهرداری و نظر کارفرما می تواند بهترین طرح پلان پیلوت را برای شما اجرا کند. یکی از کاربردهای اصلی واحد پیلوت در همکف برای افرادی است که در استفاده از راه پله ها مشکل دارند.

اما این نکته را به خاطر داشته باشید که اجرای واحد پیلوت در طبقه همکف باعث می شود فضای پارکینگ کمتر باشد و در برخی موارد برای گرفتن تاییدیه تامین پارکینگ ساختمان، مجبور به ایجاد رمپ و پارکینگ در زیر زمین شوید.

پیلوت مناسب چه ساختمان هایی است؟

ساختمان هایی که به سبک ویلایی ساخته می شوند، بهترین و پراستفاده ترین خانه ها برای ساخت پیلوت می باشد. اما در مجتمع های مسکونی در بسیاری از موارد، طبقات بالایی از طریق تراس به حیاط پیلوت دید دارند و این مساله مشکلاتی را در مورد مشاعات ساختمان ایجاد می کند یعنی ساکنین پیلوت در استفاده از حیاط محدودیت دارند . پیلوت برای خانه های جنوبی مناسب است زیرا حیاط محل رفت و آمد نیست و همچنین دید کمتری به آن وجود دارد.

نیم پیلوت چیست؟

واحدی که مساحت آن نصف مساحت سایر طبقات می باشد نیم پیلوت است. نیم پیلوت در واقع یک نیم طبقه محسوب می شود که هدف سازنده از ساخت آن حداکثر استفاده از زیربنای ساختمان می باشد. این واحدها معمولا برای واحدهای نگهبانی، سرایداری یا اجاره مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

نیم‌ پیلوت همان پیلوت است با این تفاوت که مثل پیلوت از لحاظ متراژ با واحدهای بالایی برابر نیست. نیم پیلوت نوعی نیم طبقه است که استفاده های بسیاری دارد.

طبقه همكف

عبارتست از طبقه ‌ای كه سطح هم تراز كف (چنانچه معبر شیب‌دار باشد متوسط ارتفاع همكف) حداكثر 1.40 متر می باشد و حداكثر بلندتر از هر نقطه كف معبر باشد.

در صورتی که پارکینگ طبقه همکف باشد مناسب است راه پله در انتهای زمین قسمت بد شکل زمین باشد.

احداث واحد مسکونی در صورت تامین پارکینگ و نور مناسب با تاییدیه شورای معماری بلامانع می باشد.

سطح پیلوتی

حداكثر سطح پیلوتی معادل آن قسمت از طبقه اول است كه سقف پیلوتی محسوب می گردد.

ارتفاع پیلوت

ارتفاع پیلوتی پس از نصب سقف كاذب حداكثر 2.40 متر و با احتساب سقف كاذب حداكثر 3 متر می باشد.

در پارکینگ های با مساحت 1000 متر مربع به بالا می تواند ارتفاع پیلوت تا 2.5 متر افزایش یابد.

سطوح مشرف پیلوت

سطوح مشرف آن به معبر و فضای باز هر طبقه می تواند كاملا باز و با نرده و یا با دیوار محافظ گردد.

طراحی سقف پیلوت

فرق پیلوت و پارکینگ

پیلوت به عنوان طبقه همکف بوده و خود یک واحد به حساب می‌ آید. این واحد نیز مانند دیگر واحدها نیازمند پارکینگ خواهد بود. سازنده می‌ تواند از فضای حیاط یا پیلوت خود برای پارکینگ استفاده کند و منع قانونی نخواهد داشت .

 اما باید دانست مشکلات  و مسائل یک ساختمان تنها با ساختن تمام نمی‌ شود. آرامش افراد در هنگام استفاده نیز باید برای کارفرمایان، معماران، مهندسین و… مهم باشد. مسئولیت پذیری افراد در این رابطه بسیار مهم است.

توصیه می ‌شود برای راحتی افراد و وجود فضای بیشتر، از سطح شیب دار برای ورود به رمپ (زیرزمین) استفاده شده و فضای آن جا به پارکینگ اختصاص داده شود. این مورد نیازمند هزینه‌ های به مراتب بیشتری خواهد بود.

پس قبل از تصمیم برای ساخت خانه ‌ی پیلوت باید حتما با مهندسان و معماران با تجربه در مورد این که پیلوت ساختمان چیست و چطور باید طراحی شود، مشورت کرده و منابع مالی خود را به خوبی بسنجید. مسئولیت پذیری سازندگان خانه ‌ها می‌ تواند باعث وجود آرامش در خانه‌ ها و در ادامه برای جامعه شود.

برای طراحی انواع پارکینگ های کلاسیک و مدرن و همچنین طراحی سقف پیلوت می توانید با شماره 05138467497 با ما در گروه معماری سعیدیان در تماس باشید.