طراحی نمای سنتی در مشهد
14
آوریل

طراحی نمای سنتی در مشهد

طراحی سنتی برای نمای ساختمان یا دکوراسیون داخلی سبکی خاص است که مورد پسند همه نمی باشد. اما از جمله سبک هایی به شمار می رود که حس سادگی و صمیمت را با مخاطب به اشتراک می گذارد. در این مقاله در مورد طراحی نمای سنتی در مشهد صحبت می کنیم و یکی از نمونه کارهای گروه معماری سعیدیان را که رتبه کشوری دارد را بررسی می کنیم.

برای تماس با ما و بازدید از پروژه ها می توانید با شماره 05138467497 در تماس باشید.

خیلی از افراد وقتی با یک منطقه قدیمی با بافت سنتی روبرو می شوند اغلب حس آرامش و صمیمت خاصی را تجربه می کنند و این سبک معماری برایشان جذاب و متفاوت به نظر می رسد.

انسان امروز به دلیل اینکه زمان زیادی در شلوغی شهر و ساختمان های جدید سر می کند، معماری سنتی را لطیف و خاص می داند. برای برخی از افراد فضاهای سنتی برای مدت کوتاهی جذاب است و زمان زیادی را نمی توانند در آن سر کنند.

در هر صورت گرایش افراد به معماری سنتی کاملا سلیقه ای است. در بیشتر شهرهای ایران ما بناهای تاریخی زیادی داریم که نمود معماری اصیل و سنتی ایرانی هستند که پس از سال های زیاد اصالت خود را حفظ کرده اند. در حال حاضر کسانی هستند که در بافت شهری نیز تمایل دارند ساختمان های خود را به سبک سنتی بسازند یا بازسازی کنند.

طراحی نمای سنتی در مشهد

معماری سنتی در ایران

سبک معماری سنتی ویژگی های خاصی دارد که در بخش های مختلف ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر بناهای ساخته شده ویژگی های متفاوتی با هم دارند. به طور مثال خانه های خشتی یزد با سبک معماری سنتی که در شیراز هست تفاوت دارد و خانه هایی که در یزد ساخته می شود باید براساس همان معیارهای معماری سنتی یزد باشد.

در اکثر شهرهای ایران با توجه به حکومت های مختلفی که به وجود می آمد و موقعیت جغرافیایی که ذکر کردیم نماهای تاریخی و سنتی زیادی وجود دارد که نماد اصالت شهر محسوب می شود. تعداد زیادی از بناهای موجود ترمیم و بازسازی شده اند اما بناهای زیادی هم وجود دارند که همچنان محکم و پابرجا هستند.

طراحی نمای سنتی درمشهد

در سال های اخیر تمام نماهایی که طراحی و اجرا می شوند باید ابتدا تاییدیه کمیته نما را بگیرند و سپس اجرا شوند. نما باید با بافت شهری و منطقه تناسب داشته باشد و در عین حفظ زیبایی شهر با ساختمان های مجاور تناسب داشته باشد.

برای طراحی نمای سنتی در مشهد نیز باید به گونه ای باشد که با معیار های معماری شهری در تضاد نباشد وتناسب بین آن ها را حفظ کند. المان های شهری زیادی در شهر مشهد به صورت سنتی طراحی می شود که نمونه های آن را می توان در سراسر شهر مشاهده کرد.

برای نماهای سنتی نیز در صورتیکه صحیح طراحی شود به زیبایی بصری شهر کمک می کند. ترکیب معماری مدرن و سنتی نیز روش جدیدی است که در بین طراحان و معماران محبوب شده است که در کنار رعایت اصول طراحی مدرن و حفظ معیارهای شهری به زیبایی بصری کمک می کند.

چه متریالی برای نما سنتی استفاده کنیم؟

اگر به ساختمان ها و بناهای سنتی توجه کنیم یک سری مصالح پرکاربرد در اکثر آن ها مشابه است که بهتر است برای اینکه نمای سنتی سبک خود را حفظ کند از این مصالح استفاده شود.

به طور مثال آجر یکی از متریال های پرکاربرد برای طراحی نمای سنتی در مشهد است که هم می توان به صورت تنها و هم به صورت ترکیبی و تلفیقی به کار رود.

شیشه به خصوص شیشه های رنگی نیز یکی دیگر از متریال هایی است که در گذشته بخش مهمی در طراحی های سنتی به شمار می رفته است. ترکیب شیشه و آجر با یک طراحی خاص و فوق العاده می تواند نمای خاصی را به وجود بیاورد.

کاربرد آجر در طراحی های سنتی

کاشی های سنتی و طرح دار از دیگر اجزای معماری سنتی است که در گذشته بیشتر برای مساجد و مکان های خاص در نظر گرفته می شد.

براساس طرحی که معمار طراحی می کند و سلیقه شخصی کارفرما متریال های مختلفی را می تواند برای طراحی نمای سنتی به کار گرفت.

کاربرد نمای سنتی

همانطور که گفتیم علاقه به سبک سنتی کاملا سلیقه ای و منحصر به فرد است. این سبک از معماری بیشتر برای فضاهایی مانند رستوران های قدیمی و سنتی، خانه های ویلایی و مساجد و اماکن مذهبی استفاده می شود.

برخی از ادارات و ساختمان هایی که نیاز به بازسازی دارند نیز از طراحی نمای سنتی برای ساختمان استفاده می کنند. برخی نیز برای ساختمان های مسکونی و ویلایی خود نیز این طرح را می پسنند. ساختمانی که در ادامه بررسی می کنیم توسط گروه معماری سعیدیان در سال 1393 طراحی و اجرا شده است.

طراحی نمای سنتی در مشهد

این نما براساس نظر کارفرما که اصالتا اهل شهر یزد هستند، سنتی و برگرفته از المان ها و ویژگی های معماری در شهر یزد طراحی شده است. این ساختمان در سال 93 جایزه کشوری از رییس جمهور گرفت و جزو ساختمان های سنتی برتر کشور به شمار می رود.

در ادامه تصاویری از این پروژه را باهم ببینیم و همچنین برای طراحی نمای سنتی در مشهد با ما در تماس باشید.